Библиография
В статье утверждается, что все метаэтические учения можно разделить на два класса: метафизический моральный эксклюзивизм, идея о потусторонней природе морали, - и метафизический моральный инклюзивизм, или идея о том, что мораль - составной элемент единой реальности. Оригинальность предложенного разделения обосновывается путем исторического обзора и сравнения с известными этическими понятиями. Анализируется, как соотносятся метафизические представления о морали с методологией эмпирических исследований морального сознания. Показывается, каким образом вопрос о месте морали в структуре реальности диктует теоретические ограничения для принципа Юма.
The paper claims all metaphysical views could be divided in two classes: metaphysical moral exclusivism that is the idea of the otherworldly nature of morality, and metaphysical moral inclusivism that is the idea that morality is an intrinsic component of the reality. The originality of the proposed separation is justified by historical review and the comparison with known ethical concepts. We also consider how the metaphysical notions of morality should correlate with the methodology of the empirical study of moral consciousness. We show that asking the question about the place of morality in the structure of reality imposes some theoretical constraints upon the Is-Ought Problem.
The paper claims all metaphysical views could be divided in two classes: metaphysical moral exclusivism that is the idea of the otherworldly nature of morality, and metaphysical moral inclusivism that is the idea that morality is an intrinsic component of the reality. The originality of the proposed separation is justified by historical review and the comparison with known ethical concepts. We also consider how the metaphysical notions of morality should correlate with the methodology of the empirical study of moral consciousness. We show that asking the question about the place of morality in the structure of reality imposes some theoretical constraints upon the Is-Ought Problem.