Продолжение исследования, начатого в статье [Трубникова 2011]. Рассматривается учение японской буддийской школы Тэндай о «четырех уровнях роста», где «созерцание сердца», собственный подвижнический опыт человека, служит источником более совершенной истины, чем учение «Лотосовой сутры», главного канонического текста школы Тэндай. Особенности «созерцательного толкования» как способа работы с текстами канона обсуждаются на примере утверждения «Рождения и смерти - это нирвана» в разных текстах школы Тэндай. Ниже публикуются отрывки из «Пестрого собрания подвижничьего света» («Канко: руйдзю:», XIII в.) в переводе Н.Н. Трубниковой.
The paper continues the study: N.N. Trubnikova. Mind contemplation (kanshin) in the Japanese Buddhist Tendai teaching (11th-12th centuries). See [Трубникова 2011]. In the focus of this part is the Tendai shishū kōhai conception ("fourfold rise"), wherein the "mind contemplation", the adept's own meditative experience, is thought as the source of highest truth prevailing even over the Lotus sutra, the basic scripture of Tendai tradition. The features of "contemplative interpretation" (kanshin-shaku) as a hermeneutical strategy are discussed in the instance of "Birth-and-death is nirvana" thesis from several Tendai texts. Fragments from Kankō ruijū (13th c.) translated into Russian are published below.
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА: японский буддизм, сознание, подвижничество, созерцание, Гэнсин, традиция исконной просветленности.
KEY WORDS: Japanese Buddhism, mind, practice, contemplation, Genshin, tradition of original enlightenment.