Очерки по истории еврейской религиозно-философской мысли. — СПб.: Издательство РХГА, 2016. — 268 с.
Содержание
Светлов Р. В. Библия, Спиноза и европейская рациональность . . . . . 5
Тантлевский И. Р. Ощущения sub specie aeternitatis как возможный «залог бессмертья». Вступительное слово автора . . . . . . 11
Адам не-смертный, смертный и бессмертный в библейских антропогонических учениях . . . . . . 19
Автор источника «Y» в Книге Бытия как провозвестник и идеолог создаваемой Давидом Израильской империи . . . . . . . 43
Фрагмент Благословения Йакова Быт. 49:10 и его интерпретация в Кумране: имплицитная аллегория органа мужской силы в религиозно-политической декларации . . . . . . . 63
Оптимизм Экклесиаста . . . . . . . 72
Образ сотерологической фигуры «Подобного сыну человеческому» в иудейской литературе эпохи эллинизма и его возможный прототип в Псалме 110[109] . . . . . . 94
Further Considerations on Possible Aramaic Etymologies of the Designation of the Judaean Sect of Essenes (Ἐσσαῖοι / Ἐσσηνοί) in the Light of Ancient Authors’ Accounts of Them and the Qumran Community’s World-View . . . . . . 113
Искариот (Ἰσκáριþθ): «Тот, кто видел знамение» יסקר(י)אות/(א)סקר(י)אות), (’i)sqar(î)’ôṯ / yisqar(î)’ôṯ)? . . . . .132
Книга Авраама, называемая «Книгой Созидания» (Сефер Йецира). Предисловие, перевод, комментарии . . . . . . 144
Тетраграмматон и концепция единой Божественной субстанции в «Исповеди», кн. VII Августина и в учении Спинозы . . . . . . 201
Deus et Natura у Спинозы в контексте воззрений Маймонида и Джикатилы на деяния Бога по созиданию «Природы» . . . . . . 206
Понятия Natura naturans и Natura naturata в философии Спинозы как возможные корреляты двух еврейских терминов для обозначения «Природы»: tôlāḏāh и ṭeḇaʿ. . . . . . 234
Сотериология Спинозы. . . . . . . . 240
CONTENTS
R. V. Svetlov. The Bible, Spinoza and European Rationality . . . . . . 5
I. R. Tantlevskij. The Author’s Foreword: Perceptions Sub Specie Aeternitatis as a Possible “Pledge of Immortality” . . . . . . . 11
Non-Mortal, Mortal and Immortal Adam in Biblical Anthropogony Teachings . . . . . . 19
The Author of Source “Y” in Genesis as a Proclaimer and Ideologist of the Emerging Israeli Empire Being Created by David . . . . . . 43
The Fragment of Jacob’s Blessing Gen. 49:10 and Its Interpretation in Qumran: Implicit Allegory of the Organ of Man’s Power in a Religious-Political Declaration . . . . . 63
Optimism of Ecclesiastes . . . . . 72
Image of the Soterological Figure of “One Like a Son of Man” in Jewish Literature of the Hellenistic Period and Its Possible Prototype in Psalm 110 . . . . . . 94
Further Considerations on Possible Aramaic Etymologies of the Designation of the Judaean Sect of Essenes (Ἐσσαῖοι/Ἐσσηνοί) in the Light of Ancient Authors’ Accounts of Them and the Qumran Community’s World-View . . . . 113
Iskarioth (Ἰσκáριþθ): the “One Who Saw a Sign” יסקר(י)אות/(א)סקר(י)אות), (’i)sqar(î)’ôṯ / yisqar(î)’ôṯ)? . . . . . .132
The Book of Abraham, Which is Called The Book of Formation (Sefer Yetzirah). Preface, translation, commentaries . . . . . . 144
Tetragrammaton and Conception of Single God’s Substantia in Augustine’s “Confessions”, Book VII and in Spinoza’s Teaching . . 201
Spinoza’s Deus et Natura in Context of Maimonides’s and Gikatilla’s Views on God’s Acts in the “Nature’s” Formation . . . . . 206
The Notions Natura Naturans and Natura Naturata in Spinoza’s Philosophy as Possible Correlates of Two Jewish Terms for the “Nature’s” Designation: Tôlāḏāh and Ṭeḇaʿ . . . . . . 234
Spinoza’s Soteriology . . . . . . 240