St Clement’s papers
Materials of the Sixth International Conference
«Church Archaeology: Chersonesos – the city of St Clement»
Климентовский сборник включает в себя статьи участников конференции «Херсонес – город св. Климента», посвященной 1910-летию со дня мученической кончины в херсонесской ссылке св. Климента Римского и 1150 лет обретения на херсонесской земле его мощей Константином Философом (861 г.), которая проходила 12–17 сентября 2011 г. в Национальном заповеднике «Херсонес Таврический» (г. Севастополь). Публикуются новые материалы исследований, связанные со св. Климентом и другими христианскими святыми.
Предназначен религиоведам, историкам, искусствоведам, археологам, а также всем, интересующимся историей христианства.
СОДЕРЖАНИЕ
CONTENTS
Е. И. Архипова. Саркофаг Ярослава Мудрого или рака св. Климента: легенды ХХ века…………………………..9
Ye. Arkhipova. The sarcofagus of Yaroslav the Wise or the shrine of St. Clement: legends of 20th century…………………………..9
Г. Атанасов. Новые источники о св. Емилиане (362) и его мартирии в окрестностях Дуросторума (Силистра, Болгария)………………..30
G. Atanasov.New sources on St. Emilian (362) and his martyrium near Durostorum (Silistra, Bulgaria)…………………………30
Ю. А. Бабинов.Почитание святого Климента в Чехии и Моравии……………………….38
Yu. Babinov.The veneration of St. Clement in the Czech lands and Moravia…………………38
С. А. Беляев. Жития епископа Римского Климента – надежный и достоверный источник о его херсонесской ссылке………………………48
S. Belyaev. The life of Clement, bishop of Rome – a reliable and trustworthy sousce on his stay in exile in Chersonesos…………………………….48
Т. Г. Богуш. Св. Макарій – преподобномученик, архімандрит Овруцький і Канівський, Переяславський чудотворець (іконографічний аспект)…………….56
T. Bogush. Saint Makariy – reverend martyr, the Ovruch and Kaniv archimandrite, Pereyaslav miracle-worker (iconographic aspect)…………..56
М. Н. Бутырский. Евлогия св. Симеона Дивногорца и паломническая традиция Дивной горы…………………………..66
M. Butirsky. Eulogia of St. Simeon Stylite the younger and the pilgrimate tradition of the Admirable Mountain…………………….66
Н. В. Верещагина. Святой Климент в киевской духовной традиции………………………76
N. Vereshchagina. Saint Clement in Kievan spiritual tradition…………………………………76
Н. Видок. Путь стремления к святости в изложении Климента Римского…………………84
N. Vidok. The way to holiness according to Clement of Rome…………………………………84
А. Ю. Виноградов, Д. В. Каштанов. «Чудо св. Климента» в контексте херсонесской традиции. Литературное оформление локальных торжеств……………….………90
A. Vinogradov, D. Kashtanov. «The miracle of St. Clement» in the context of Chersonesitan tradition. Literary frame of local festivities………90
А. Г. Герцен. О первоначальном местонахождении надписи с упоминанием храма свв. Константина и Елены: Каламита или Феодоро……..118
A. Gertsen. About the initial location of an inscriprion mentioning the curch of St. Helena: Kalamita or Theodoro………………………..118
Д. Гордієнко. Десятинна церква в києворуський культурі………………………………………….129
D. Gordiyenko. Desyatynna Church in Kiyiv Rus’ culture……………………………………129
А. Н. Домановский. О значении исследования И. Я. Франко «Святий Клемент у Корсуні» для изучения истории византийского Херсона….142
A. Domanovsky. The importance of research «Svyztyy Klement u Korsuni» by Ivan Franko for the study of the history of Byzantine Cherson………………142
Н. В. Жилина. Облик Богоматери и святых жен как один из источников для женского костюма…………………………………………….148
N. Zhilina. The image of the Virgin and of the holy women as a source for the reconstruction of the female suit……………………………………….148
В. Йотов. От баптистерия к часовне. Раннехристианская базилика VVI вв. в окрестностях jko, г. Бяла…………………………………171
V. Yotov. From baptistery to chapel. An Early Christian Church (fifth – early seventh centuries AD) in the outskirts of Byala………………………171
О. В. Ковалев. Репрессированные священнослужители Мелитопольского уезда………..178
O. V. Kovalev. The repressed clergy of the Melitopol District………………………………178
Barbara E. Crawford. The cult of St. Clement of Rome in North Europe……………………187
Барбара Э. Кроуфорд. Культ св. Климента Римского в Северной Европе………………198
В. В. Майко, А. В. Гаврилов. Энколпионы юго-восточного Крыма. Новые находки – старые проблемы……………………..213
V. Majko, A. Gavrilov. Enkolpions from the south-east Crimea. New finds – old problems……………………….213
А. Минчев.Плинфа с именами трех святых из ранневизантийского Марцианополя……218
A. Minchev. A brick with the names of three saits from Early Byzantine Marcianopolis……..218
Д. А. Моисеев. Изображения всадников на средневековой строительной керамике: святые или герои?……………………………………238
D. Moiseev. Descriptions of Horsemen on the medieval tiles. Who are these Horsemen – saints or heroes?……………………………………….238
В. Е. Науменко, Л. Ю. Пономарев. Христианские памятники и топография Боспора Х-ХІІІ вв. …………………………….244
V. Naumenko, L. Ponomarev. Christian monuments and topography of Bosporus in the tenth-twelth centuries……………………244
В. Д. Сарабянов. Иконография св. Климента папы Римского на Востоке и Западе……………………………………..…264
V. Sarabianov. The iconography of St. Clement the Pope of Rome in the West and in the East…………………………264
Т. Э. Саргсян. Агиографические сборники крымских армян XIV-XV вв. ……………….300
T. Sargsyan. The fourteenth – fifteenth centuries’ hagiographic compilations of the Crimean Armenians……………………….300
Т. А. Смирнова. Сравнительный анализ учения об апостоле Петре в римско-католической и православных тардициях………………………….310
T. Smirnova. A comparing study of the doctrine concerning St. Apostle Peter in the Roman-Cftholic fnd the Orthodox tradition………………………310
С. Б. Сорочан. Святой Климент Римский: историческая действительность и легенды……………………314
S. Sorochan. St. Clement of Rome: a historical reality and the legend………………………..314
В. П. Степаненко. К иконографии св. Дмитрия Солунского (по поводу атрибуции иконки из Херсонеса)……………………………………….322
V. Stepanenko. To the iconography of the St. Demetrios of Thessalonica (for the atribution of the icon from Chersonesos)………………………….322
Н. М. Терещук. Взаимоотношения Инкерманского монастыря св. Климента и местных органов власти в 1920-е гг. (по документам церковного стола Севастопольского райисполкома)……………………………………………….329
N. Tereshchuk. Relationship between Inkerman monastery of St. Clement and local authorities in the 1920s (based on the documents of the church table of Sevastopol’s regional executive committee)………………………………………………………….329
Е. Я. Туровский. К вопросу о датировке херсонесских раннехристианских склепов у загородного храма Богороджицы влахернской…………………………………………….334
E. Turovsky. To the question of dating of the Chersonesan early christizn chamber-tombs ar the Extramural Church of Virgin Blachernai……………………………………………………334
С. Б. Филимонов. Когда и как крымчане впервые узнали о своих новомучениках……………………..340
S. Filimonov. When and how did the Crimeans first learned about their new martyrs…………………………340
В. Н. Филянова. Преподобные Нил Сорский и Иосиф Волоцкий. Исторические мифы и стереотипы……………………………345
V. Philyanova. St. Nilus Sora and St. Joseph of Volotsk. Historical myths and stereotypes…………………………345
М. В. Фомин. Местночтимые святые в позднеантичном Херсонесе……………………..353
M. Fomin. Locally venerated saints in Late Antique Chersonesos……………………………353
Ievgen A. Khvalkov. Literary analysis of Passio Sanctae Christiane…………………………….360
Н. И. Храпунов. Христианские памятники Херсонеса и окрестностей в описаниях европейских путешественников
конца XVIII – начала ХІХ вв. ………………………………………..366
N. Khrapunov. Christian monuments of Chersonesos and its environs as described by European travellers in the late eighteenth and early nineteenth century………………………………….366
Л. Г. Хрушкова. Базилика в Партенитах (южный Крым): мог ли быть в ней похоронен епископ Иоанн Готский?………………..384
L. Khrushkova.The basilica of Partenitai Southern Crimea): could it have served as the burial place of Bishop John of Gotia…………………….384
А. В. Шаманаев. Христианские древности Крыма и почитание св. Климента (деятельность Херсонесского монастыря св. Владимира) …409
A. Shamanaev. The Christian antiquities of Crimea and the veneration of St. Clement (a case study of St. Vladimir monastery in Chersonesos) …409
Н. И. Шутова.Почитание св. Николая Чудотворца в Камско-Вятском регионе…………………………………………417
N. Shutova. Honoring of St. Nikolas the Wonderworker in the Kama-Viatka region…………………………………………417
Elżbieta Jastrzębowska.The Cult of St. Clement at Tauric Chersonesos in the light of archaeological researches…………………………………………429
Т. Ю. Яшаева. Золотая накладка с изображением св. Николая из кафедрального храма Херсона…………………………………………440
T. Yashaeva. A golden appliqué with a depiction of St. Nicolas from the cathedral of Cherson…………………………………………440
Приложение
Ευχή Ζ’του ιδίου ή μάλλον Συμεών του Νέου εκ των θείων ερωτήσεων της αγίας Μεταλήψεως [Prayer of Venerable Symeon the New Theologian before Holy Communion]…………………………………………446
Молитва прп. Симеона Нового Богослова ко Святому Причащению…………………………………………448
Слово на перенесение мощей Климента Римского…………………………………………450
The Sermon on the transfer of the relics of Clement of Rome………………………………450
Список сокращений…………………………………………453
List of abbreviations…………………………………………453